Pages

Monday 23 December 2019

Balik Mentakab & Temerloh jenguk ayah dan tok kami (21 & 22 Disember 2019) - Day 2

Ok, Kita sambung day 2.

Bangun pagi Ahad- apa lagi? Ke Pekan Sari (Read:Sehari) Temerloh la. Alaaa..yang terpanjang di semenanjung Malaysia itewwww. Konsep pekan sari ni sama je dengan tempat lain tapi sebab banyak barang-barang kampung @ tradisional yang dijual yang buat dia ohsem. Cakap je baraang kampung yang rare, InshaAllah ada jual. Contohnya kulat sisir yang warna coklat tu dengan ada 1 buah kulit warna hitam tapi dalam isi dia warna coklat (rupa isi dia macam baldu), aku panggil namanya Buah Krai kot.. Kalau kuih, ada yang macam dodol kukus tu la. Eh banyak lagi sebenarnya.Haha. Contohnye punnnnn..kahkahkah. Tapi benda aku wajib beli ke pekan sari ni ada 2. 1) Dodol kukus 2) Nanas madu + dia letak serbuk kulit asam tu..yang Allah. ngences. haha. Tiba-tiba cakap Jawa. 

Haritu aku dengan Hazwie terus sapederk nasi dengan patin masak tempoyak lagi. Aku ambik bahagian ekor pulak harini. Dah cakap balik kampung kannn..makan sampai puas la..kat KL aku tak jumpa lagi yang sama macam dekat Temerloh. Dah kenyang, tapau untuk ayah dan makcik along mee kari..Aku dengan Hazwie pulak Laksam. Lepastu kiteorang beli nanas madu. Kemudian, terus ke Lanchang nak jumpa ayah dan makcik along.

Sampai Lanchang, terus ke paya..tengok ayah mancing. Sejak dah pencen ni, bukan main lagi ayah ni aku tengok.Hahaha. Ntah bila-bila dia pandai mancing ntah. tengok video beliau kat bawah ni


Tu konon-konon tengah pasang umpan.Hahaha. Aku bersyukur tengok life ayah aku sekarang. Ada life. Maksudnya pengisian hidup hari tua dia aku nampak la lebih bermakna. Alhamdulillah. So, kiteorang lepak la kat situ then makcik along ajak balik rumah dia kat lanchang. Sampai sana, ayah ajak pergi kenduri orang sana. Dengan aku tak pakai baju kurung, pergi jugaklah.haha. Makan banyak pulak tu, siap ambik cendol and bubur kacang. So, settle kat kenduri, balik semula ke rumah makcik along..lepak-lepas berbual dengan ayah pasal nak tolong organize kan kelas training e posy beliau. Dah berapa jam tu, kiteorang balik semula ke Mentakab.

Masa di mentakab, macam biasa. Aku create Telenovela ayamore jap dengan hazwie. Tapi, kejap jela. Hahaha. Next plan nak tengok Tok Kecik pulak kat Temerloh. Padat naw 2 hari ni. Lepas pack barang-barang, kiteorang terus ke Lebak. Sampai sana, terus naik ke rumah Tok la..nampak la Tok makin uzur. makin kurus, mengadu mata dah kabur katanya.

Aku sampai, buat la air untuk minum and sebelum tu aku dah beli pisang goreng siap-siap. Nak buat air pun ada cerita. Aku tak pandai buat air yang jenis serba serbi guna serbuk. Contoh, serbuk teh, serbuk kopi. Plan nak bancuh teh O je,,sekali dengan teh terpekat, dengan gula tok penuh semut. Tukar buat air teh susu. Ok la dari takde. so duduk lah menyembang dengan tok sampai maghrib. Abang aku pun join jugak menyembang. Lepas maghrib, kami dah nak gerak ke KL semula.

Hazwie ikut jalan KL lama malam tu. Aku dah la perut kosng, jalan tu pulak berliku-liku. Sampai KL terus muntah. Dah lega, tapau makanan makan dekat rumah. So, sttle la 2 hari balik Mentakab.

Jumpa lagi.

Taman Sri Layang, Mentakab.
Kg.Lebak, Temerloh.
221219

No comments:

Post a Comment